Als de kat haar hielen heeft gelicht, dalen democratische waarden nog weleens en danst men hoegenaamd over de tafels. Ambtelijk Nederland heeft een sterke neiging om na verkiezingstijd onevenredig veel aandacht te besteden aan een kleine populistische minderheid.
Hoewel Extinction Rebellion slechts 0,00052 procent van de bevolking vertegenwoordigt, kan het ongestoord wegen blokkeren en universiteitsgebouwen vernielen terwijl vrijwel geen kiezer hier achter staat.
De volharding van groen radicalisme wordt helaas niet ontkracht door cijfers of feiten, het ontleent zijn bestaansrecht namelijk aan de media.
We weten inmiddels allemaal wel dat het NOS Journaal niet objectief is. Als er illustratief KLM-vliegtuigen in beeld komen bij vervuiling, doemt dit beeld bij velen op als waarheid terwijl er bijna geen schonere vervoermethoden zijn. Anno 2024 zijn feiten niet meer van belang en zo kan het gebeuren dat XR-demonstraten geen idee hebben van het verschil tussen kooldioxide en stikstof en geen enkel besef hoeven te hebben over de bezette gebieden.
Luchtvaart is vervuilend en dáárom moeten we de wereldwijde mobiliteit via Nederland temmen voor het te laat is. Het grenst welbeschouwd aan satire. Ambtenaren van I&W weigeren uitvoering te geven aan de nieuwe kabinetskleur, vervalsen vervoerscijfers en melden zich ziek, zo blijkt uit een reconstructie van de NRC. De gemeente Amsterdam werpt zich onderwijl nog immer op als activistisch aandeelhouder. Als niemand kijkt, drukt de ambtelijke bestuurslaag stampvoetend zijn mening door, net als het vervelende jongetje.
Nu Brussel, de VS en het volk krimp blokkeren, moet de berg dan maar Mozes. Nu kiest men voor zóveel heffingen dat Schiphol tot de duurste luchthavens ter wereld gaat behoren. Het vervoer verplaats dan zichzelf zonder dat er een wet voor nodig is. Als legitiem geacht pejoratief moet de vervuiler betalen, dat zou dan de uitstoot verminderen. De maatregelen zijn zó ondoordacht dat zij leiden tot precies het omgekeerde effect, in dat opzicht vergelijkbaar met de destructief uitgepakte Wet betaalbare huur.
Grote uitdagingen zijn nog nooit opgelost met minderen, doch door innovatie. De mobiliteitsbehoefte is niet aangepakt door minder te rijden, maar door katalysators en elektriciteit, en de honger in de wereld is niet opgelost door minder te eten.
De Nederlandse luchtvaartsector is een pinautomaat geworden. Om 248 miljoen op te halen worden we vanaf 2027 geconfronteerd met de afstandafhankelijke vliegbelasting. Desastreus omdat het Europees vervoer extra hard belast wordt, terwijl landen om ons heen dit juist afschaffen. Per 1 november haalde het kabinet nog snel even 25,5 miljoen op aan geluidsheffing en vervolgens werden de havengelden nog even met 41 procent verhoogd, waardoor alle coronaverliezen in één keer zijn opgelost, met dank aan de passagier. Het pinnen bevalt zó goed dat minister Madlener thans onderzoek uitvoert om óók transferpassagiers extra te gaan belasten – dat zal ze leren!
Een gezonde ontwikkeling van de luchtvaart is cruciaal voor onze economie en heeft behoefte aan visie én ondernemerschap, niet aan vervelend stampvoetgedrag van een drammend jongetje met een irritant piepstemmetje.