De site is momenteel beperkt beschikbaar vanwege onderhoudswerkzaamheden of grote drukte, u kunt momenteel alleen gebruik maken van de basisfunctionaliteiten.

Paul Melkert: Notice this

21 december 2022

Luchtvaart staat stijf van de procedures op en rond vliegvelden. Die staan in de airportpapieren (tegenwoordig: iPad). Daar wijzigt wel eens (tijdelijk) het één en ander in, en dat kan niet altijd meteen verwerkt worden in die papieren. Dan komt er een tijdelijke NOTAM (notice to airmen) tot één en ander permanent opgenomen dan wel niet meer relevant.

extra add 1ste alinea: 
1

Vóór de vlucht, waarvan de voorbereidingstijd zo'n anderhalf uur is, moet je ook die notams ‘even’ doornemen natuurlijk. Echter, op een beetje intercontinentale vlucht kun je dan, naast de overige werkzaamheden, een kleine roman aan tekst doorworstelen. Waaronder soms ‘tijdelijke’ aanpassingen die al 6.500 dagen bestaan. Zo tijdelijk dus dat je er menig ouderdomsrimpel bij hebt voordat zo’n NOTAM vervallen of opgenomen is in de definitieve airportopmerkingen.

Veelal zijn die NOTAMS er ook om verantwoording af te schuiven. Zo is daar de ‘birds in the vicinity of the airport’ of ‘migrating geese’. Wat moet een vlieger daarmee? Vlucht cancellen omdat er een risico is een gevederde collega door je stofzuiger heen te krijgen tijdens de start? Of geen nachtvlucht meer uitvoeren om de kans te vermijden een stel ganzen tegen te komen, die meestal precies op de hoogte migreren waar ieder vliegtuig net even minder hard stijgt om z’n flaps op te halen? Dan gaat er uiteindelijk dus geen vlucht meer weg.

Maar crasht de vlucht daardoor, dan staat er ‘schuld’ op de grafsteen van de vliegers (met wat meer mazzel wacht de Hudson op je). Dat de precieze positie van die ganzen niet in de NOTAM staat is logisch, en daarmee migreert de verantwoording vanzelfsprekend naar de vlieger. Alsof die het wel zou kunnen weten.

Ach ja, de doorsnee vlieger heeft goede ogen en een waakzame mind, durft en kan een beetje gezonde risicocalculatie wel aan. Compliment daarvoor hoeft niet, maar zeker geen oordeel van een vliegdigibeet dat ‘alles toch automatisch gaat’. Vliegen is soms improviseren, en over wat er allemaal niet automatisch gaat kan ik nog wel een hoeveelheid columns vullen waar het aantal NOTAMS bij verbleekt.

Wel extra oppassen deze maand; één ding heeft nog nooit in de NOTAMS gestaan. Rudolph the rednosed reindeer met Santa. Daarom bij deze; NOTAM A365 221224 EHAA. 2301010000 est. After V1 no hohoho due to possible encounter with uncontrolled rednose marked highspeed flying object. Notice accompanying merry Christmas, to be followed by safe and happy new year to y’all.

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

21-12-22, 11:12
02-08-21, 08:08
23-11-20, 10:11
23-11-20, 10:11
16-07-20, 12:07
24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen